Zwą mnie Aleksandra ( lub po prostu Sawao. )
Jestem nową współautorką tego bloga.
Od około roku interesuję się ogólnie pojętą kultura Azji.
Tzn. : Słucham j-rocka,k-popu, ( lubię tez od czasu do czasu posłuchać vocaloidów),
czytam sobie mangi i oglądam anime.
Nie jestem nołlajfem. Lubię czytać,rysować,gram na gitarze i trenuję aikido.
Mam nadzieję że spodobają Wam się moje posty,będą one raczej o tematyce Japonii,Azji,
a mniej o anime czy mandze,aczkolwiek postaram się o nich wspominać.
W moim pierwszym poście chciałabym Wam przybliżyć historię Japońskich tabliczek wotywnych.
Ema
- Tabliczka wotywna. Od niepamiętnych czasów Japończycy składali
dary w świątyniach. Miały one bardzo różnorodną formę.
Poczynając
od bardzo praktycznych prezentów,jak ryż czy beczki z sake,po
bardziej wyrafinowane,jak kute na specjalne zamówienie miecze.
Miecze
takie miały zwykle nadzwyczajną formę,jak na przykład dwumetrową
klingę,
specjalne
dekoracje lub okazjonalne inskrypcje.
Nigdy
nie były one przeznaczone do walki,dlatego ich forma z reguły nie
przewidywała praktycznego użycia.
Wśród
darów bywały również kompletne zbroje samurajskie,a także trofea
z wypraw wojennych.
Dlatego
dzisiaj przy wielu świątyniach istnieją muzea,których zbiory
czasami przewyższają jakością zbiory państwowe. Na początku
naszej ery darowywano figurki wypalane z gliny przedstawiające
ludzi,konie i inne zwierzęta.
Wkrótce
jednak zaczęto ofiarować żywe konie i chociaż był to dar
nadzwyczaj szczodry,to również kłopotliwy.
Koń
został wybrany,żeby służył do jazdy bogom (shimme - koń bogów).
Poczynając
od około XIV wieku żywego konia zastąpiono rzeźbą konia,zwykle w
drewnie,czasami jednak w kamieniu.
Z
czasem i ta forma ewoluowała i została zastąpiona tabliczkami
wotywnymi z wizerunkiem konia – Ema,to znaczy 'obraz konia'.
Dzisiaj
tabliczki Ema zawierają nie tylko rysunek konia,ale praktycznie
wszelkich przedmiotów,które są istotne dla darczyńcy.
Stosowne
napisy na tabliczkach informują bogów,jakie są intencje lub prośby
darczyńcy.
Przedstawiane
rysunki mają luźny związek z pomysłami wierzących,ale zawsze
istnieje jakaś logiczna więź między obrazem a oczekiwaniem.
Na
przykład rysunek oka to prośba o uleczenie wzroku,rysunek statku
pełnego skarbów to prośba o lepsze finanse,rysunek dziecka to
prośba powrotu dziecka do zdrowia itd.
Tabliczki
wotywne maja z reguły ustalony kształt w formie pięciokąta ,ale
niektóre świątynie wytwarzają inne kształty,często bardziej
interesujące.
Świątynia
sprzedaje tabliczki. Mogą już mieć stosowny rysunek z miejscem na
wpisanie życzenia,lub być puste i wtedy cała powierzchnia jest
przeznaczona dla korespondencji z bogami.
Drewniane
konie w naturalnej wielkości można jeszcze zobaczyć w
świątyniach,ale tylko w niektórych.
Natomiast
we wszystkich świątyniach sintoistycznych i buddyjskich są ramy,na
których wiesza się tabliczki wotywne,są ich tysiące. Istnieje
więcej form korespondencji z bogami zwykle obok ramy na której
wiszą ema,można zobaczyć kolejna ramę z poprzecznymi sznurkami,do
których wierni przywiązują paski białego papieru.
Są
to omikuji,paski szczęścia lub fortuny.
Zwykle
w środku jest stosowny zapis i życzenie.
Tabliczki
ema i paski omikuji to bardzo piękna dekoracja świątyń i są one
często fotografowane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz